dinsdag 6 september 2016

Michaëlsfeest/Michaelmas

Oh heerlijk september, wat een fijne maand is dat! De zomer loopt ten einde, het licht neemt al duidelijk af, maar toch is september altijd een nieuw begin. Ik begin weer aan een nieuw jaar. Ik kom toch altijd terug van vakantie met frisse plannen en weer nieuwe inspiratie. Dus ik ga weer volle goede moed aan de slag. Veel meer eigenlijk dan in januari wanneer het echte nieuwe jaar begint.

En dan is er aan het einde van die maand het Michaëlsfeest. Het feest van de moed, moed om de donkere tijd weer in te gaan en je niet mee te laten voeren met het stervingsproces van de natuur. Maar ook het feest van de oogst, genieten van alles wat de natuur ons weer gegeven heeft.

Ik heb zelf soms een jongetje met een vlieger op de jaartafel staan.  Hij staat voor zijn huisje, waar in het tuintje een paar pompoentjes (oogstschatten) liggen. Soms heb ik zonnebloempopjes op de jaartafel staan en een andere keer heb ik een appelvrouwtje staan. Het is maar net wat het lekkerst voelt, misschien heeft het ook te maken met het weer op het moment dat ik de jaartafel verander.

Een tijdje geleden kocht ik dit patroon (Wollepop) van Sint Joris ook erg leuk. Ik heb er twee gemaakt: één een beetje koperig en één wat meer ijzerig van kleur. Eigenlijk kan hij ook doorgaan voor Sint Maarten bedacht ik me....multifunctioneel popje dus!

Oh wonderful September, what a nice month! Although summer comes to an end, the nights are longer already, September feels like a new beginning. I feel like starting a new year. I came back from holiday with fresh plans and new inspiration. So I get started with a good spirit. Much more than in Januari when the real new year starts.

And then at the end of September there is Michaelmas. The feast of courage, courage to get into the darker period of the year, but not letting yourself be influenced by the proces that nature is in. And it is also the feast of the harvest, enjoying all that nature has given us again.

On my nature table/seasonal table I sometimes have a boy with a kite in front of his house. In his garden there are some pumpkins (harvest treasures). Sometimes I have some sunflower dolls and another year I have my applegranny on the table. It's just how I feel or what the weather is like at the time of changing my nature table/seasonal table.

A little while ago I bought this Saint George pattern (Wollepop) that I also like very much. I made two now: One a bit in a copper kind of colour and the other one more ironlike.
This knight could also represent Saint Martin, so it's a multifunctional doll.



3 opmerkingen:

  1. Wat een mooi verhaal, Severine! En je popjes zijn ook weer prachtig geworden. Ik vind september ook zo'n heerlijke maand. Iedereen gaat langzamerhand weer zijn huis in en 's avonds kunnen de kaarsjes alweer aan. Genieten! Liefs, Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja mooie popjes. En inderdaad hij kan ook doorgaan voor St. Maarten. groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gemaakt en een goed idee om deze in 2 kleurstellingen te maken.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je hier reageert!